//////

Kultura rozmowy przez telefon nie inaczej niż kultura we wszystkich innych dziedzinach kontaktów międzyludzkich jest nieodłącznie związana z życzliwością. Na pytanie, co uważa za najczęstszą niezręczność w rozmowach telefonicznych, pewna doświadczona telefonistka odpowiada, że na takie miano szczególnie zasługuje przedstawienie się przez osobę telefonującą: Tu Ania (ile Ań zna każdy z nas?), To ja albo Zgadnij, kto to. Takie nie przemyślane, choć zazwyczaj wypowiadane w dobrej intencji słowa mogą wprawić kogoś w zakłopotanie lub zniecierpliwić. Czy nie lepiej uprzejmie zacząć rozmowę od dokładnego przedstawienia się, a następnie wczuwając się w położenie rozmówcy zapytać, czy można mu zająć kilka chwil? Pamiętaj, że choć nie widać wyrazu twej twarzy, i tak nietrudno poznać, w jakim jesteś humorze. Po czym? Zdradza cię ton głosu. Słychać w nim wszystko: niecierpliwość, znudzenie, gniew, obojętność, szczerość, pogodę ducha, uczynność, serdeczność. To prawda, że jeśli ktoś dzwoni nie w porę, łatwo o irytację. Ale nawet wtedy pamiętaj o dobrych manierach.

Leave a Reply